Pages

Khamis, 23 Ogos 2012

MODEL BUNKER & THORPE(1982) "TEACHING GAMES FOR UNDERSTANDING"


PENGENALAN


TGFU dihasilkan oleh Bunker & Thorpe, 1982 untuk murid-murid sekolah.
• TGFU merupakan satu model pengajaran yang menekankan :-
i. Pemahaman yang menyeluruh pada setiap permainan.
ii. Meningkatkan tahap aktiviti fizikal.
iii. Menjadikan kelas PJ sebagai tempat yang sesuai untuk
persaingan, motivasi serta bersuka ria.
• Digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan PJ sehingga
masa kini

MATLAMAT


·       Matlamat utama TGFU adalah untuk memperkembangkan kemahiran seseorang pelajar dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
        Menurut falsafah TGFU, pelajar atau pemain bukan sahaja perlu tahu bagaimana untuk menjayakan sesuatu permainan tetapi adalah lebih penting untuk belajar membuat keputusan yang sesuai ketika permainan berjalan.
        Model TGFU juga menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam pelbagai permainan.


PERKEMBANGAN


Selepas kajian Bunker & Thorpe, falsafah dan teori dalam TGFU masih diubahsuai dan diperkembang dari semasa ke semasa.
        Secara mendalam dan tepat, TGFU adalah lebih praktikal dan mudah diaplikasikan dalam permainan bola.
        Pada tahun 2004, Webb & Pearson telah mengkategorikan permainan kepada empat utama:-
                  a)      Sasaran (Target)
                  b)      Striking / Fielding (Pukulan)
                  c)       Jaring / Dinding (Net / Wall)
                  d)      Serangan / Kawasan (Invasion)


KATEGORI PERMAINAN




1.       Sasaran (Target)
·         Menempatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapatkan mata.
·         Murid berusaha untuk menempatkan objek agar tidak melepasi sasaran yang hendak dituju.
·         (Contoh :- boling, memanah, golf dan lain-lain)


Boling

 

Memanah


Golf

 

2. Pukulan (Striking / Fielding)
Perlawanan yang melibatkan dua pihak :-
a. Pasukan Striking (Menyerang)
b. Pasukan Fielding (Bertahan)
Mengumpul mata melalui larian yang selamat dan berjaya selepas pukulan dalam masa atau
pusingan yang ditetapkan. Contoh :- besbol, sofbol dan kriket.

Besbol


Sofbol

 

Kriket 




3. Jaring / Dinding (Net/Wall)
Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding. Mengumpulkan mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang. Contoh :- badminton, skuash, tenis, & ping pong

Badminton



Skuash


 

Tenis

 

Ping pong


4. Serangan (Invasion)
Permainan berpasukan Dalam jangka masa yang tertentu, masuk ke dalam kawasan pihak dan megumpul mata. Contoh :- bola sepak, bola baling, bola keranjang.

Bola sepak


Bola baling




Bola keranjang




1 ulasan:

  1. Xn Play: New Member Profile | xn--o80b910a26eepc81il5g.online
    Xn Play: New Member Profile 메리트 카지노 주소 | xn--o80b910a26eepc81il5g.online

    BalasPadam